ISTILAH MELAYU ADAKAH MELAYU DI SABAH ( baca dan fahami teori ini)



OLEH: ISMAILY BUNGSU
Wednesday  August 10/2016

" SAYA  pantang masuk Melayu " katanya suku Dusun yang bukan islam agamanya. Kenyataan itu benar dan tidak boleh kita salahkan.

Kenapa demikian?Jawabnya perlembagaan kita tidak betul dan SALAH/ini kena kaji dan bincang semula.

Rujuk bahagian X11( am dan pelbagai) Tafsiran 160(2) hal Melayu dijelaskan yang menganut agama Islam dan menurut adat istiadat Melayu.

Nah, tersentuh yang kenyataan Dusun tak Islam agamanya itu jelas tepat bukan kerana tidak akui Melayu tetapi ia menolak Islam agama sebab Islam bukan paksaan. Nampak? Kalau ada paksaan peluk Islam makna tidak sah/tidak perlu risau.

Baiklah, saya usaha kembali maksud MELAYU itu secara rengkas dan mudah difahami dan ini menyebabkan ramai keliru dan hingga kala dulunya pernah Datuk Masidi Manjun dan Mufti Sabah kena hina kutuk kala mengatakan Dusun rumpun Melayu dan Memelayukan Dusun.

Masidi mengatakan Dusun Rumpun Melayu adalah tepat tetapi maksud Memelayukan Dusun salah sebab Dusun itu suku tetap dusun, murut tetap murut tak boleh dimelayukan kecuali dikatakan Rumpun Melayu kesan asalnya kepulauan Melayu.

Keduanya saya ulas sepadat mungkin.
Pertama yang saya tanya kala bicara Melayu, harus dibagi dua iaitu Melayu Akademik atau melayu perlembagaan.

Melayu Akademik sebenarnya tidak Islam agamanya sebab Islam belum berkembang di Tanah Melayu, sedang Melayu sudah ada.

Rujuk sejarah Proto Malay yang datang dari benua Asia tahun sebelum masehi 2,500 dan dari Indochina 300 tahun sebelum masehi. Mereka itu datang ke tanah melayu dan kawin dengan yang sakai, Jakun, Asli. Itu rengkasnya.

Bermula sejarah Melayu belum mengenal Islam itulah hingga ke abad 12-13 baru diketemukan batu bersurat di Trengganu dan itu mengheret ke abad 15 perkembangan Islam di Melaka dikembangkan oleh Parameswara dan Cheng Ho.

Nah, keadaan itu hinggalah terkait 1946 dan kemudian terkait merdeka 1957 dibentuk perlembagaan dijelaskan di bahagian X11(ama dan pelbagai) tafsiran 160(2) itu.

UMNO ditubuhkan jelas di Istana Johor dan kita tahu sultan Johor itu apa sukunya dan di Johor sendiri terkait bangsa dimaksudkan dan ketika penubuhan UMNO itu tidak disebut ditubuh oleh bangsa apa sebab rata-rata yang datang orang semang, sakai, jakun kecuali disebut persatuan guru-guru Melayu dari Negeri Selangor. Ini Hakikatnya.

UMNO itu sendiri asalnya UMO dan kemudian Pendita Zaaba tambah huruf "N" menjadi nasional dan sudahnya UMNO ditubuhkan di Istana Johor keturunan Raja Bungis dan inilah FAKTAnya.

Jadi, sudah jelas bila bercakap soal Melayu kita kena faham dan mesti berbicara dua perkara, sama ada Melayu Akademik atau melayu perlembagaan.

Melayu itu jelas Islam agamanya dan UMNO itu mestilah benar jika hanya disertai yang Islam agama sahaja/kalau mahu dan yang bukan Islam dalam UMNO di Sabah jelas golongan ketiga yang terpinggir dan memang selalu diketepikan. Fakta jelas! Lalu untuk apa sertai UMNO dan orang KDM/tak islam sertai saja PCS atau parti lain yang DSSA sertai/tubuh nanti.

Ketua UMNO Bahagian terdiri dari Rubin Balang, Ambrose dan Kiande serta ahli lain tidak mungkin tidak tahu sejarah ini dan itu sebab ahli UMNO kalangan tidak terkait tafsiran dimaksud merupakan kelas ketiga dan yang lain di Sabah/islam agama kelas kedua sedang yang pertama tadi Melayu Malaya.

Kenapa saya katakan perlembagaan itu tidak benar dan salah?

Mudah sahaja dan saya bertanya jika orang putih, atau Jepun atau Keling berkulit hitam, cina bermata sepet tahu berbahasa Melayu/amal adat melayu dan Islam agamanya apakah mereka itu boleh kita katakan BANGSA MELAYU seperti tafsiran perlembagaan?

Para professor, dekan dan ilmu sejarah serta yang bijak pandai di UMNO atau Universiti kena jawab ini.

Seterusnya saya nyatakan bahawa saya tidak pernah berbangga dengan bangsa saya sebab saya sendiri ada darah Dusun/Brunei/Iban dan Bisaya entah apa bangsa saya.

Cuma saya bangga kerana saya lahir beragama Islam dan kenapa saya tak bangga sebab banyak bangsa di dunia hilang begitu saja akhirnya meski Hang Tuah kata Melayu tak akan hilang di dunia dan itu karut hanya retorika politik yang tidak berdasar akademik dan dunia nyata.


No comments:

Post a Comment