ELAK KEMARUK NAK JADI CALON



OLEH: ISMAILY BUNGSU
Tuesday August 09/2016

SUBUH tadi ada yang telefon saya kononnya dia sendiri tidak begitu suka bila ada yang bicara mahu jadi calon.

Sebenarnya saya sendiri lagi muak dan bila bincang rasa buang masa sebab itu bukan urusan saya/kita.

Dalam parti memang keinginan itu ada tetapi janganlah melampau dan lihat dulu kemampuan diri. Cermin wajah meski keinginan itu setinggi Gunung Kinabalu.

Pertama yang diperhatikan apakah diri tidak bersikap cari musuh, baik hati, ada akademik dan berhujah bagaimana serta popularkah di kalangan kawan-kawan dan ramaikah pengikut dan paling penting ada POLOS.

Sekarang ini ke mana saja kita pergi mesti ada POLOS dan makan kedai mamak siapa bayar? atau asyik minta belanja atau barangkali merukut-rukut. Malu bha!

Itu satu hal dan kalau menang tergadai harta atau berhenti meninggalkan jawatan tidak mengapa sudah bergelar YB tetapi kalau kalah, sudah adakah persiapan diri?

Ramai yang letak jawatan dan kemudian tidak dipilih jadi calon dan bukankah merana dan susahlah anak bini jadinya. Ini kena fikirkan.

Mahu jadi calon ini bukan semudah cari bini, malah cari bini juga kena ada polos dan perlu berkaya ada kereta dan tidaklah naik bas mini macam saya. Nakal!

Saya kekadang hairan ramai yang telefon dan minta saya rekomendasikan mereka jadi calon dan kebetulan saya pengawai perhubungan  DSP Lajim DSPL dan PDKSSA tetapi saya senyum saja kesan ada kemaruk jadi calon.

Saya ketawa sendiri dan saya sendiri palis-palis tidak akan mahu meski ditawar sebab tanggungjawab itu berat sangat dan itu saya katakan saya bukan politikus sebalik hanya suka menulis alias aktivis penulisan yang lebih kepada mendidik dan memberikan pengajaran berdasarkan kemampuan yang punya sedikit ilmu. Ini lebih baik kurang musuh.
Yang ada dalam kepala saya hanyalah saya mahu DSSA/DSPL/DTWB dan DAP bersatu dan biarlah mereka tentukan siapa layak jadi calon nanti, yang di bawah ini kena kerja keras.

kerja keras
kerja keras
kurang cakap
bergerak
cari ahli sebanyak mungkin
bangkit
bangkit

Dalam kepala saya BN mesti dilawan satu sama satu dan BN mesti TAPUNGKANG dan soal siapa CM atau apa jawatan biarlah yang menang tentukan dan itu bukan urusan kita.
BN mesti tumbang
Sabah Berubah
Reform


No comments:

Post a Comment