LAGI CERITA BESI BURUK



OLEH: ISMAILY BUNGSU
www/sabahinsider14.blogspot.com
Saturday July 30/2016

MINGGU lepas ketika panjang lebar saya sembang dengan DS Shafie Apdal nyatakan cukup menghiburkan dan kami tidakpun stress.

Ketika saya sampai di rumah, DSSA tanya tadinya di mana sebab tidak angkat HP/panggilan dan saya jelaskan yang saya di pasar Kota Kinabalu membeli ikan dan di situ kami bicara soal KEPALA IKAN BUSUK dan saya berbicara soal itu secara sinis memperkatakan kepimpinan yang di atas kala tidak baik maka yang di bawah lebih kurang juga tetapi tidaklah semuanya.

Rupanya bila saya menulis soal kepala ikan yang busuk hingga ke tubuh dan ekor ada pula yang bising agar jangan bicara ikan dan sebaiknya terus politik dan sesudah saya jelaskan baru mereka faham kerana saya menulis sindir guna bahasa sinis.

Minggu lalu saya juga berbicara hal BESI BURUK yang sebuk diperkatakan orang di sana sini.
Adalah yang berkata DSSA itu BESI BURUK dan saya pula yang menjual besi buruk dan DSSA ketawa kecil sambil saya bayangkan giginya kelihatan ketika bicara meski melalui telefon. Memang lucu dan DSSA asyik ketawa dan kami memang mesra.

Berbicara besi buruk saya teringat ANDREW CARNEGIE yang merupakan jutawan Amerika kerana besi buruk.

Andrew seusai perang usai ia bertindak cepat sebelum pesaing-pesaingnya bertindak dan secepatnya ia menggunakan proses
BESSEMER yang maksudnya menukar besi biasa/buruk menjadi besi waja.

Nah, dii situ ia mengeluarkan besi waja yang lagi tahan dan jelas sesudah perang saudara di Amerika ia mendapat tawaran membekalkan landasan keretapi di beberapa buah negeri di Amerika dan kesannya ialah menjadi billionaire.

Nah kesan kesusahan akibat perang itulah ia gunakan kesempatan yang ada mengutip besi2 buruk dan kemudian dijadikan besi waja dan jelas ia yang menjadi peniaga besi buruk begitu hebat di Amerika malah terkenal di dunia.

DSSA digelar BESI BURUK dan saya pula digelar tukang jaja dan itulah yang menjadi kami lebih terkenal dengan panggilan BESI BURUK dan itu menyebabkan lebih popular dan ketika saya ketemu kawan-kawan  di mana-manapun selalu senyum dan mengatakan BESI BURUK yang digeruni dan saya senyum sahaja.

" Biarlah kita digelar besi buruk, tetapi kita tidak mencuri dan memasukkan dana negara ke kantung kit


No comments:

Post a Comment