KETUA POLIS NEGARA (I GP) TAN SERI KHALID...... TANAM DAUN-POKOK KETUM TIDAK JADI KESALAHAN JIKA TIDAK DISALAH GUNA

SUDUT PANDANGAN
SHAIMON S JUMADI (TSI)
www///sabahinisder14.blogspot.com
Friday July 29/2016

DALAM kontek penanaman pokok ketum seperti yang dujelaskan oleh Ketua Polis Negara (IGP)  Tan Seri Khalid Abu Bakar dalam satu kenyataan di Kini TV menyatakan tanam  daun ketum/pokok ketum tidak menjadi kesalahan” terbit pada 28/07/2016/


Kata Khalid lagi , dalam undang-undang yang ada menanam ketum tidak menjadi satu kesalahan, malah hendak membuat ladang ketum pun tak salah.

Bagaimanapun, ujarnya menjadi satu kesalahan jika memiliki daun, memproses dan meminum kerana ia mengandungi bahan membuatkan orang meminumnya khayal.

Saya amat menyokong kenyataan IGP itu sebenarnya daun ketum ia merupakan ubat kalau kita  mimun ambil dua-tiga helai direbus minum rasanya kelat-kelat padar boleh menurunkan kandungan gula  dalam badan.

Saya pernah minum daun ketum sebab di kebun sawit anak saya banyak tumbuh liar daun/pokok ketum sekali saya minum dua tiga kali dalam seminngu kandungan gula dalam badan saya biasanya 8.09  selepas saya amalkan seminggu  kandunan gula dalam badan saya menurun mendadak hingga keparas 4.8 .

Sekali saya pergi keklinik pereksa gula doktorpun hairan kenapa boleh turun mendadak gula dalam badan saya bagi tahu doktor makan ubat ikut jadual yang ditetapkan sebenarnya saya minum daun ketum.

Memimum daun ketem yang boleh memabukan orang ia direbus campor dengan lingkaran ubat nyamuk dan racun rumpai sedikit inlah jadi arak yang boleh menghayalkan manusia seperti yang terdapat di Semenanjung banyak orang proses daun ketum bikin arak.

Sekian sahaja penjelasan dari saya mengenai hal kisah daun   ketum kawam-kawan yang  kini sedang berdepan penyakit kronik seperti  Kencing Manis atau Darah Tinggi amalkan minum daun ketum satu minggu 3 kali Insya Allah kandungan gula dalam badan menurun juga  tekanan darah tinggi juga  menurun  kadar bancaam 135-hingga 140.


No comments:

Post a Comment