DUA TOKOH SABAH LAJIM-SHAFIE ADALAH PEJUANG RAYKAT SEBENARNYA



OLEH: ISMAILY BUNGSU
www///sabahinsider14.blogspot.com
Wednesday July 27/2016

TANPA Datuk Seri  Panglima (DSP)  Lajim belum tentu Sakaran, Salleh, Yong, Benard, CKK, OSU dan Musa bisa duduki kerusi ketua menteri. Ada mereka kenang jasa  Lajim?

Tanpa  Lajim tentu Masidi, Rahman Dahlan, Pandikar dan yang lain-lain tidak akan duduki kerusi kabinet negeri/persektuan sejak bertahun-tahun  hingga sekarang. Ada mereka ingat jasa DSP Lajim?

Semuanya jenis lupa daratan, sedang Tun Mustapha yang cukup berjasa mereka lupakan tak disebut masa kemerdekaan, inikan pula DSP Lajim.

Memang manusia ini jenis tak kenang budi dan ngamlah kata Mahathir Melayu lupa dan yang dimaksud "merekalah itu" kata ambuk dan bangkatan segala monyet di hutan.

Demikian juga  Datuk Seri Shafie Apdal (DSSA)  yang pertama datangkan UMNO ke Sabahan ramai dapat projek juta-juta dan jadi kaya raya dan saya haram satu sen tidak ada tapi terus perjuangkan mereka yang benar berjuang untuk rakyat dan ngam kata DSSA " saya berjuang untuk rakyat bukan gila mahu jadi ketua menteri".

Mana sudah mereka yang dulu ampu bodek DSSA? Mana sudah yang jadi jutawan dan mana sudah yang menang pilihan kesan bantuan dan sokongan DSSA?
ramai berpaling muka atau pura-pura tidak kenal dan ada pula terus menghadap yang maha berkuasa dan siap memburukkan.

Inilah manusia kita yang namanya Melayu Islam Hadhari islam contoh tapi ramai yang diam terus membantu dari belakang sebab yang maha berkuasa pasang mata2 gelap untuk bertidak membuang dan tidak akan ada peluang di pilihanraya mendatang.

Kedua insan yang saya akrapi ini tidak pernah saya mengampu ketika mereka duduki kerusi Menteri dan tanya sama mereka memang saya tidak pernah meminta dan jauh minta naik pangkat projek juta tetapi dari jauh saya selalu berdoa mereka berjaya dan bila mereka berjasa saya rasa bangga dan terharu sebab keduanya kawan baik sejak dulu sebelum jadi menteri.

Ketika dalam BN mereka kena kritik dan meski dalam BN saya di parti pembangkang tetap saya pertahankan sebab saya kenal mereka berdua/kenal hati budi segala. Mereka tidak tahu yang saya pertahankan mereka. Itu tidak mengapa.

Nah, banyak sangat tuduhan dilemparkan kepada mereka masa dalam BN dengan segala macam gossip dan rasuah yang berjuta tetapi hingga sekarang tidak terkaitpun.
Perlu dijelaskan


No comments:

Post a Comment