SABAH TERBAIK DALAM DUNIA HIDUP DALAM HARMONI





Saturday June 18/2016


KARYA: ISMAILY BUNGSU
www.sabahinsider14.blogspot.com

TERUS terang dikatakan Sabah contoh terbaik dalam dunia. Tiada lagi yang terbaik dalam dunia selain/hanyakah Sabah tanah airku.

Dalam sebuah rumah ada islam ada kristen agamanya. Lahir dari ibu sama ada sesudah besar ada islam ada kristen.

Ada orang kristen jadi anak angkat saya tinggal rumah dan ahad selalu saya ingatkan jangan lupa ke gereja tapi sesudah selesai sekolah kerja di kuala lumpur tiba-tiba  kawin gadis muslim dan jadi muslim dua tahun lalu.

Ramai di sabah ini tiap famili mesti ada kristen dan ada islam dan semua saling hormat menghormat. Tiada masalahpun.

Orang islam baca bible injil dan yang kristen baca tafsir al quran dan belajar hadis-hadis  nabi dan tidak pernah bermasalah malah saling cinta kasih sayang sesama.

Agama bukan penghalang silaturahim dan masing-masing  akui dengan konsep islam " kamu dengan agama kamu dan kami dengan agama kami" dan ternyata konsep itu menambah kasih sayang sesama.

Lalu untuk apa ada orang lain mahu runtuhkan persaudaraan orang sabah yang beda agama?

Sabahan seperti dikata meski beda agama tapi semua ada pertalian darah dan saya sendiri ramai anak buah, pupu beragama kristen dan sesiapa yang usaha anjur perang salib seperti dikata dulu, nah ini langkah mayat saya dulu akan saya pertahankan saudara-saudara  saya yang beda agama.
\
Jangan ada cuba-cuba bawa sikap bobrok ke Sabah kerana mereka yang berniat jahat siap kami tentang meski mati.
Lihatlah di kanan kiri terletak mesjid dan gereja dan ini jelas contoh terbaik dalam dunia. Cemburu ya?

No comments:

Post a Comment