CAKAP TAK GUNA ( pengajaran buat sabahan)


 Sunday June 19/2016

OLEH: ISMAILY BUNGSU
www:sabahinsider14.blogspot.com

SEBAGAI penulis saya elak buat jangkaan yang BN tetap menang kala jika saya buat begitu seolah melemahkan semangat PH dan paling-paling saya guna kuasa Allah.

Hakikat jelas memang BN menang di situ atas alasan keduanya kerusi BN dan BN sekadar pertahankan.

Kedua memang saya jangka kalah sebab undi pembangkang pecah satu ke PAS dan satu ke PH.

Kedua kalah menangpun di situ tak merubah kerajaan sebab sekadar PRN/kecil bukan untuk ambil kerajaan dan sama macam di Sarawak.

Lagi bila PRN jentera BN menumpu dan janji-janji  BN di kawasan berkenaan seolah janji dirikan istana dan itu menarik perhatian rakyat.

Bukti rakyat tak kesah sangat pilihanraya kecil kita perhatikan jumlah yang datang mengundi dan peratus yang mengundi bn sebenarnya tidaklah memeranjatkan jika banding PRU lalu.

Cina memang ada yang masih undi bn tapi seperti yang saya katakan kalangan cina bijak memilih yang selamatkan perniagaan mereka dan beda di PRU 14 yang visinya merubah kerajaan.

Lalu apa pengajarannya?
Kembali ke sabah dan inilah pengajaran paling baik buat PH dan USA.

Jika PH dan USA tamak tak mahu kerjasama dan semua rakus tanding 60 dun dan 25 mp maka jawabnya sama macam di prn kelmarin itu.

Rasa sabah bakal teruk sebab ada 23 parti di Sabah dan jika semua tanding maka jawabnya BN sapu habis kecuali 11 kerusi yang ph peggang di Sabah sekarang ini.

Ingat untuk perubahan di pru14 kena menangi lebih 112 kerusi MP dan jika gagal jawabnya " baik diam"


No comments:

Post a Comment