AGAMA DAN POLITIK


Friday June 17/2016

KARYA: ISMAILY BUNGSU
www:sabahinsider14.blogspot.com

HAKIKAT sebenar saya minat agama dan membaca banyak buku-buku beda agama dan suka berbahas hal agama sedaya yang termampu saya berhujah.

Memang benar agama dan politik itu tidak bisa dipisah saling kait mengait dan politik itu bisa dilaksanakan mengikut lunas agama yang menjurus ke arah kebaikan tak kesah apa agamapun.

Yang bedanya di Malaysia ini politiknya tidak seperti yang dilaksanakan oleh nabi dinamai Siasah. Politik nabi dari rakyat kepada rakyat sebalik politik Malaysia sama dari rakyat kepada rakyat tetapi lebihnya untuk poket sendiri, anak bini, suku sakat alias tidak amanah, jauh jujur dan telus kecuali sedikit.

Makanya meski saya berminat tapi sebalik bila memikirkan politik malaysia menyebabkan saya jadi tawar hati sebab di Malaysia ini saling mengakui agama sendiri benar dan agama orang lain palsu dan ditambah dengan hina menghina kala berhujah dan itu kesani pertelingkahan bermusuh sesama sendiri tak sudah-sudah.

Nabi telah bersaba yang mereka dengan agama mereka dan kita dengan agama kita, makanya tidak perlu mencampuri urusan agama lain dan jangan sesekali menghina kutuk agama orang lain sebalik perbaiki diri dan ikut ajaran agama sendiri sambil berikan teladan yang baik kepada yang di sekitar termasuk mereka yang menganut agama lain.

Nah, kesan yang dimaksudkan ditambah dengan kita ini bukan pakar agama maka saya usaha mengelak dan tidak ingin menyentuh hal agama meski kekadang saya tahu.

Rasanya mendiamkan diri itu lebih baik dan usaha berbaik semua dan tambah kasih sayang sesama meski beda agama, budaya dan fahaman serta kepercayaan.

Malaysia negara pelbagai bangsa, kebudayaan, kepercayaan. fahaman dan agama dan hormatilah hak-hak orang lain dan ini memang menjadi ajaran agama Islam.

Insya Allah dengan cara demikian barulah kita dapat membena negara bangsa yang baik dan cemerlang nantinya.


No comments:

Post a Comment