CERPEN MINGGU INI "SEDIH SANGAT"

Thursday May 26/2016

CERPEN KARYA:  ISMAILY BUNGSU


SAYA mahu singgah beli roti di kedai sebelah tadi dan kala masih dalam kereta ternampak dia bercakap-cakap tapi tiada siapa temannya bercakap.
Sesekali dia duduk di kerusi dan dia peggang gelas dalam gelas dan ia berdiri mundar mandir tanpa ia tahu saya sedang perhatikan dia.

Di meja itu ada satu gelas lagi dan itu juga minumannya dan sesekali taukeh kedai memanggil dia dan dia meluru pergi dan rasanya dia pembantu di kedai minum itu.

Lokasi di Kepayan Ridge sebelah hospital Queen tak jauh rumah/librari saya.

Saya suka wataknya dan teringat saya selalu macam dia kala ngajar akting dan olahan suara di universiti dan itu sebab saya suka sangat memerhatikan sesuatu yang lain.


Orang-orang  yang seperti dia ini banyak bantu saya untuk tahu watak sebenarnya dan memang kekadang terasakan saya ini orang gila tak siuman dan murid yang saya ajar juga jelas belajar macam mana orang gila bicara, berjalan dan senyum serta sedih maknanya anak murid saya juga belajar macam mana jadi orang gila.

Tapi hari ini saya sedih sangat melihat dia dan memang saya suka sangat orang begini menambah ilmu buat saya. Saya ada seorang pekerja di perumahan sama watak tapi rajin.

Pernah suatu waktu ketika saya di wisma merdeka ada yang teriak memanggil nama saya dan bila saya menoleh memang dia orang sedikit tak siuman.

Yang menegur memang saya kenal dan dia kenal saya sebab tiap petang ketemu dia di padang merdeka dan saya memang ada latihan teater di situ sedang dia selalu tidur lepak di sana.
" kenapa?" 
" Bang, bagi saya wang, saya mahu makan" katanya dan saya kasih dia rm15 dan sesudah ucap terima kasih sambil cium tangan ia segera pergi sedang orang ramai di wisma merdeka memerhatikan saya kesan berkawan dengan orang tak siuman dan pakaian berbau busuk.

Kes kedua pula ketika saya makan kfc di center point datang seorang pemuda pingka namanya JJ( ramai kenal) dan dia dekati saya minta duit dan dia memang kenal saya dan saya kenal dia. Dulu ikut latihan teater dalam grup PEMBELA datuk jumat pengerusi.

Lalu saya bagi wang dan tiba2 pekerja KFC halau dia dan saya kata jangan halau sebab dia bukan gila cuma sedikit otak tak betul tapi dia tidak jahat.

Saya arah dia duduk dan dan belikan KFC dan dia makan sambil ngomong/katanya " saya tak gila kenapa saya dihalau?" lalu saya katakan jangan peduli mereka, sudahnya saya dan JJ diperhatikan oleh ramai orang dalam kedai makan KFC itu/saya juga tidak peduli kesan bukan bersalahpun.

Sekuriti datang mahu halau dia tengah makan dan saya nasihati sekuriti biar dia habis makan dan saya bertanggungjawab jika apa-apa terjadi sebab saya kenal dia dan selalu datang rumah saya di likas dulu untuk makan guna alas perutnya.

Begitulah tiga cerita yang cukup menarik dan saya sedih. Kalaulah saya begitu, apakah saya juga dihalau atau apakah kawan2 akan mendekati saya atau jauh menghindar kesan saya gila?


Ya allah lindungilah mereka dan doa Allah letakkan mereka di syurga sebab bukan itu mahunya mereka.

Sedih rawan hiba kala ingat semuanya itu dan petang ini sekali lagi perasaan sama terasakan dan saya jadi sebak sekali.
Salam petang penuh kasih sayang sesama.


No comments:

Post a Comment