CINA SEMENANJUNG KEBANYAKANNYA BIADAP TIDAK SAMA CINA DI SABAH BERSOPAN SANTUN

Sunday January 17.2016

OLEH: KAMARUDIN ZAMAN
www.sabahinsider14.blogspot.com

GURU BESAR....SJK(C)  Pai Chee Kuat Mabuk Itulah Dia Selalu Berlaku Biada Dengan Guru-Guru
KUALA LUMPUR:- Masyarakat Cina di Semenanjung harus belajar dengan masyarakat Cina di Sabah yang mengenali  adat resam budaya satu-satu kaum. 
Masyarakat Cina di Sabah lebih beradap bersopan santun berbanding kaum Cina di Semenanjung yang dalam keadaan keganasan.
Sebagai contoh terdekat Negara  digemparkan baru-baru ini dengan satu insiden Guru Besar menghalau keluar seorang guru berbangsa Melayu Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Pai Chee di Mersing, Johor yang mendapat simpati dan menaikkan kemarahan netizen.
Dengan ada di antara netizen menganggap insiden tersebut adalah sebuah kes rasis juga turut mendapat respon serius dari Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid baru-baru ini.
Sebagai langkah awal, pihak Kementerian Pendidikan telah memindah guru besar berbangsa Cina tersebut ke sekolah lain bagi menghalang dari perkara yang tidak diingini berlaku.

Kalau betul dakwaan  orang ramai bahawa Guru Besar itu adalah penyokong DAP, akan tetapi DAP tidak menyuru orang-orangnya berkasar dengan bersifat kurang ajar seperti yang dilakukan oleh Guru Besar berkenaan.

Dilihat dari beberapa sudut sekarang  ini ramai di kalangan orang-orang Melayu di Semenanjung 73 peratus mula berjinak-jinak dengan DAP apabila Setiausaha Agung DAP sendiri menyatakan pendirian bahawa DAP tidak anti Islam atau anti orang Melayu cuma DAP anti Rahsua.

Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia harus mengambil tindak tegas terhadap prilaku Guru Besar berkenaan  yang dianggap berlakuan biadap dan kurang ajar dan tukar di Sabah seelok-eloknya biar nanti kalau dia sudah berada di Sabah tahulah membawa diri bagai mana hendak menghormat bangsa lain dan budaya lain.


Tindakan Guru Besar itu juga menimbulkan  kesengsasian di kalang orang-orang Melayu yang ramai bakal menjadi ahli DAP pada masa terdekat ini.

No comments:

Post a Comment