UCAPAN SALAM CHRISTMAS TIDAK HARAM HADIS QS AL-MUMTAHANAH 8



Tuesday December 22.2015

OLEH: NURLIAYA ABDULLAH

DI Sabah ini ramai kalangan adik beradik ada yang Islam dan ada yang tidak Islam.

Misalnya/sebagai contoh keluarga saya, ibu dan ayah saya agamanya christian, sementara saya dan abang saya Islam dan demikian juga pupu-pupu saya. Tiada masalahpun.
Bila musim hari raya, ayah dan ibu serta adek beradek ucapkan selamat hari raya dan kami makan makanan halal bersama dan kelihatanya pertalian keluarga itu tidak akan pernah terputus.

Kala nanti merayakan hari Christmas akan sama juga/makanan orang islam memasak, kami akan bersama atau setidak-tidaknya mengucapkan hari christmas dan tidak ada sedikitpun rasa semacam beza dan sama sahaja.

Setelah saya mendalami ilmu Islam, Islam itu mengajar saya hidup berkasih sayang sesama meski ayah dan ibu saya tidak seagama dengan saya. Islam mewajibkan hormat orang tua seperti juga Nabi hormat pamannya yang tidak Islam ketika itu.

Di Sabah memang unik dan budaya di Sabah ini memang budaya terbaik yang saling hormat menghormat tanpa pilih apa agama, keturunan dan kepercayaan. Beza sangat dengan dunia luar yang asyik bercakaran hina menghina sesama.

Bila kita merayakan sesuatu acara tidak semestinya aqidah kita tersesat dan Allah itu maha tahu nawaitu kita dan visi kita jelas tanamkan kasih sayang sesama kita ciptaan Allah. Inikan perintah Allah!

Hakikat jelas bahawa saya tetap sayang saudara-saudara saya meski bukan Islam agamanya sebab air ditetak tidak akan putus dan antara saya dengan mereka tetap ada talian saudara dan soal kepercayaan itu hak peribadi dan tiada siapa boleh pertikaikan.

Sempena hari Christmas, saya ucapkan selamat semua dan mari kita sama ikat utuhkan persaudara sesama dan nikmati hidup yang Allah beri ini dengan rasa syukur dan senang sekali.

ULASAN EDITOR:

Di Sabah Rakyatnya memahami akan pegangan agama masing-masing soal agama Kristian-Buddha dan Hindu mereka tetap bersatu untuk menjalinkan hubungan muhibbah antara satu sama lain.

Di Semenanjung memang berbeza orang-orang Melayu 60 peratus memang menatik dan anti agama Kristian  anti Cina dan anti India walaupun kerajaan BN berkongsi kuasa bentuk kerajaan persekutuan yang dianggotai oleh MCA-MIC dan Gerakan mereka tidak ikhlas  masyarakat  Cina- dan India menyedari hakikat sebenarnya mainan orang-orang Melayu yang ekstrimis dan penatik.

PERKASA dan ISMA adalah NGO paling anti Kristian sehingga mereka sanggup membakar beberapa buah gereja  dan membakar bible milik Pardri.

Allah Ta’ala berfirman,
لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
Allah tiada melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. 

Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.” (QS. Al Mumtahanah: 8)

Namun hal ini dimanfaatkan oleh sebagian orang untuk menggeneralisir sikap baik yang harus dilakukan oleh seorang muslim kepada orang-orang kafir-orang-orang Kristian  Sebagian orang menganggap bahwa mengucapkan ucapan selamat hari natal adalah suatu bentuk perbuatan baik kepada orang-orang nashrani.

Namun patut dibezakan antara berbuat baik (ihsan) kepada orang kafir dengan bersikap loyal (wala) kepada orang kafir.



No comments:

Post a Comment