SELAMAT TINGGAL TAHUN 2015 KITA MELANGKAH KE TAHUN BARU 2016 AZAM BARU

Thursday December   31.2015

OLEH: ISMAILY BUNGSU

HANYA tinggal beberapa jam saja lagi kita ketemu tahun 2016 dan tentu saja kita harusnya mengucapkan selamat tinggal tahun 2015 dan tentunya tidak akan kembali melihat jejak-jajak di tahun itu kecuali segalanya menjadi ingatan kita semua kekal abadi.

Barangkali sebelum menjejaki tahun 2016, sebagai bahan terakhir untuk saya tinggalkan di tahun 2015 tentu saja saya berusaha memperkatakan dan mengharapkan yang ditahun 2016 ini kita sesama kita lebih banyak mendengar banding berkata-kata.

Memang selama ini selalu saja kalangan kita hanya mendengar satu pihak dan bila tidak mendengar pihak lain, maka jelaskan keadaan semuanya dalam gelap dan bila gelap kesan amarah, lalu terlontar kata-kata seolah menyalahkan seseorang itu yang memang tidak bersalah.

Misalnya si Ali melaporkan sama ketuanya yang si Baba mencuri dan sang ketua tanpa mendengar cerita dari Ali terus mengatakan yang Ali memang mencuri, padahal hakikat jelas si Ali ketemu benda yang hilang bukan mencuri.
Makanya sang ketua harus mendengar dari banyak pihak untuk mahukan keadaan lagi jelas dan tepat.

Nah, berdasarkan apa yang saya nyatakan menjelaskan lebih banyak mendengar itu rasanya lebih baik agar kita dapat tahu kedudukan perkara sebenarnya dan itu sebab Allah mencipta satu mulut dan lidah dan dua telinga yang tujuannya agar manusia seperti kita ini harusnya lebih banyak mendengar banding berkata-kata.

RJ BOTKIN pernah menyatakan bahawa orang yang pandai mendengar itu beruntung malah lebih beruntung banding orang yang pandai berkata-kata.

Sementara ahli falsafah yang namanya WILSON MIZNER pernah juga menjelaskan pendengar yang baik tidak sahaja popular di mana-mana tetapi yang jelas ia menjadi orang yang banyak tahu.

Barangkali begitulah, seharusnya diwaktu-waktu mendatang kita usaha sama lebih banyak mendengar atau bertanya jika tidak tahu atau menyelidik sesuatu dan itu pasti membawa buahnya yang mantap dan berkualiti.

Usaha elak bercakap banyak terutama berbicara yang sia-sia  sebab sekali kita berkata maka itu sabda Nabi bak ketemu di depan banyak sangat singa dan harimau.

Selamat tahun baru duhai teman-teman  saya di semua akaun fbook saya termasuk semua ahli-ahli  dalam grup facebook yang juta jumlahnya.

Sesungguhnya saya senang kala semuanya menjadi kawan baik saya selama ini dan siap membaca apa saja lontaran pemikiran saya selama nian.

Yang baik dari Allah dan yang tak baik dari saya sendiri dan jika ada silap, mohon sepuluhjari ku tadahkan dan maafkanlah saya agar kuranglah beban kelak saya bawa ke akhirat nanti kala mati.
Salam kasih sayang kekal abadi.


No comments:

Post a Comment