BILA SUDAH SENANG-LENANG MUDAH LUPA DIRI

Friday December 18.2015

OLEH: ISMAILY BUNGSU

RAMAI kalangan sahabat-sahabat  kita kala susah dulu memang selalu merendah diri dan itu cukup baik sekali, lalu kala berkawan kitapun tak rasa segan dan keakrapan itu cukup manis sekali sama kita rasakan.

Saya ini memang banyak sangat kenal mereka yang berjawatan menteri dan kekadang mereka telefon saya ajak makan malam tetapi selalu saja saya tolak sebab takut nanti ada yang berprasangka bukan-bukan  kesan berhaluan kiri dan kanan.

Lalu saya tolak saja pelawaan itu dengan baik dan saya katakan yang kesihatan saya tidak bersahabat dan pasti kalau kesihatan membaik akan saya hubungi kemudian. Sebenarnya itulah bahasa terbaik untuk menolaknya.

Adalah seorang mantan menteri yang dulu hanyalah kerjanya jawatan rendah sekali seperti budak-budak suruhan dan tiba-tiba entah nasibnya baik dan bertanding menang election/sekaligus dilantik jadi menteri. alhamdulillah.

Mulanya duduki kerusi menteri, memang kelihatannya berjiwa rakyat dan mercedesnya yang buat untuk seorang menteri katanya 10 orang masuk ke dalam ngak apa2 katanya.

Sesudah sekian lama, maka kelihatannya tembirangnya bukan main dan saya mula beda sikit perasaan tetapi saya seperti biasa-biasa saja dan kala dia melihat saya seolah pandang-pandang tidak dan diberi salam hanya angguk tanpa kata.

Suatu hari dia umum buku saya diharamkan dan dia minta orang lain pastikan dibakar. Demi Allah, inilah hakikat saya hadapi ketika itu/setiausaha politiknya yang tidak tahu apa-apa angguk saja dalam mesyuarat dan ketika saya ketemu setiausaha politiknya itu dan setiausaha itu bercakap "ah, itu arahan gila jangan peduli" kata mantan setiausaha politiknya dan saya diam dan kami terus turun ke bawah sama minum petang.

Tiba-tiba sesudah dia tidak lagi duduki kerusi menteri, saya dengar dia sakit dan hidupnya susah banyak harta dijual dan saya terus menelefon dia bertanya kabar dan lewat perbualan memang dia sakit dan saya katakan saya akan ketemu dia dan bawa ke klinik pakar. Dia bersetuju.

Memang saya ajak/papah dia ke klinik Dr Aziz di Wisma Muis dan ketika Dr Aziz merawatnya kami bercakap-cakap dan ia mengatakan kepada dr Aziz yang dia cukup kenal dengan saya dan tanpa dia tahu Dr. Aziz itu pupu saya sebenarnya.

Nah, di situlah ia menyatakan kenapa ketika dia duduki kerusi menteri saya tak akrapi dia dan sesudah tidak berjawatan barulah saya ambil perhatian dia dan saya hanya senyum dan menjawab yang saya tidak mahu ganggu dia ketika itu yang selalu sebuk disamping sayapun tidak punya urusan apa-apa untuk ketemu.

Datuk itu menatap kedua bola mata saya dan saya lihat dia dengan rasa sedih rawan hiba sebab dikatakan orang, rumahnya yang menjadi kemegahannya digadai/jual dan anak-anaknya yang belajar di luar negeri terpaksa dia berhentikan suruh pulang segera dan dengar lagi hutangnya banyak sangat harus dibayar setiap bulan.

Wajahnya tidak seceria dulu. Betul-betul nampak susah dan saya memang kesihan sangat melihat dia yang seolah-olah  kehilangan segalanya dan inilah bila anugerah itu kesan kasihan pemerintah agak beda dengan anugerah yang Allah bagi meski miskin wajah ulama/ustaz tetap bercahaya meski dibuang ke manapun.

Saya lihat wajah saya sama saja macam dulu dengan berpakaian lusuh/murahan dan makan nasi bungkus dan duduk di mana-mana  saja tetapi saya memang jarang duduk sembang di kedai kopi sejak dulu kecuali ada hal mahu dibincangkan dengan kawan.

Ingatlah yang sombong itu tak akan ke mana kala Allah tarik kekayaan dan pangkat kita, kita akan jatuh ke bawah malah keadaan akan lebih teruk banding sebelumnya.

Usahalah jangan sombong, takbur meski sekaya mana, setinggi manapun pangkat anda dan suatu hari ada yang ketemu akan menghindar menjauhkan diri kesan sombong ketika dulu duduki kerusi pengarah/SUT atau apa-apaan saja.

Jika saya kelihatan sombong, sila tegur saya dan jangan biar saya terus berkelakuan songsang yang menyebabkan dibenci orang tetapi selama inipun kesan kawan ramai semuanya baik-baik dan ajak melepak selalu saya tolak kesan sebuk sangat.


No comments:

Post a Comment