DI SABAH POKO KETOM TUMBUH LIAR DI KAWASAN TANAH BELUKAR

OLEH: SHAIMON S JUMADI


RUPA BENTUK DAUN KETOM..... Di Kinabatangan banyak tumbuh liar dikawasan tanah-tanah belukar.

Di Sabah belum ada lagi larangan penanaman pokok Ketum di kawasan Kinabatan dekat Kampung Paris penanama pokok ketum berleluasa berbeza dengan di Semenanjung.

Di Semenanjung pokok ketum adalah dibawah enakmen Akta Racun 1952 sesiapa yang didapati menanam poko ketum mereka boleh dikenakan tindangan undang-undang di bawah Akta Racun 1952.
               
HASIL DAUN KETOM.....Drebus bikin arak

Daun ketum kalau di Semenanjung jadikan bahan minuman arak bikin mabuk-mabukan di Sabah walaupun rakyatnya ada yang kaki minum tetapi mereka tak tahu macam mana buat daun ketum untuk jadikan arak.

Buat arak daripada hasil daun ketum mereka rebus dicampur dengan air cucuian beras kemudian simpan sedikit racun rumpat sama ada roundup

Sebenarnya daun ketum ini ubat lazimnya kalau perempuan habis bersalin ambil daun ketem barang 10 helai kemudian direbus buat mandian.

RAMPASAN ARAK KETUM.....Barang larangan dibawak Akta Racun 1952



Disamping untuk kegunaan perempuan lepas bersalin dia juga ubat untuk menurunkan kelori (gula) dalam darah ambil  empat hingga 8 helai rebus kemudian minum rasanya kelat-kelat pahit tidak memabukan.

Tiga bulan yang lalu sewaktu saya review tiga bulan  sekali di Hospital Bukit Garam doctor cek kelori (kandungan gula dalam badan) 19 cukup tinggi sekembalinya saya dari Hospital berkenaan anak lelaki saya (Sugyanto) memberi tahu elok bapa minum air rebusan daun ketum katanya tidak mabuk.

Saya coba minum segelas air rebusan ketum memang rasanya kekelatan tak mabuk atau tasa pening-pening saya amalkan selama tiga hari pagi petang minum air rebusan daun ketum sekali saya cek gula saya guna dari bacaan 19 menurun menjuman  ke bacaan 6.2 .

Tetapi tidak diamalkan selalu dalam  seminggu bolehlah minum barang 2-3 kali takut-takut gula dalam darah tadi jatuh bacaan 2.2 amat berbahaya kepada manusia

Pokok ketum kalau yang besar  bagus dibuat papan dibelah guna chainsaw rumah dikampung kebanyakannya  buat papan sendiri menggunakan kayu ketu

1 comment: