UMK RAIH 3 ANUGERAH

CORETAN DARI MEJA:  Ismaily Bungsu
UMK : RAIH 3 ANUGERAH
( amaran pertama/pertama sertai festival)

TIKA saya menerima skrip hantaran prof Andika berjodol Perkahwinan karyanya penulis Russia bernama Nikoli Gogol terfikirkan bahawa skrip komdi bukan sesuatu yang mudah sebab teater komedi memerlukan kesungguhan/keseriusan.
Agak lama juga saya berfikir dan ulang2 baca skrip itu meski sudah saya baca dalam tahun 1980 kala di jakarta bersama skip "waiting for Godot"

Tika petama saya di universiti Kelantan, malam pertama latihan dan malam itu saya berkata sendirian "INI KALILAH" cuma saya tidak perlihatkan kegusaran saya dan tetap saya katakan TATAP HEBAT.
Malam pertama itu saya fokaskan ngajar pelakon2 lelaki sahaja dari segi VOKAL dan akting tetapi kesan bahasa diguna bahasa Kelantan, maka sekali lagi saya jadi pening dan tetap juga saya katakan TATAP HEBAT, padahal dalam hati derita terasakan didiamkan terus.
Hari selanjutnya latihan di Kampus Jeli yang kira2 sekitar dekat dua jam driving dari Kampus di Bachok. Lagi bala dan saya lihat ada sedikit masalah bawa pelajar2 ke kampus Jeli ketika itu tetapi alhamdulillah menjadi jua sudahnya.
Di Jeli hari petama di sana, masih saya fokas bidang Vokal dan akting dan tidak menyentuh hal muzik, lampu dan sebagainya.
Malam kedua pula tak bisa berbuat apa2 kesan SET belum sedia selain terus baiki vokal dan halusi akting aktor2nya.
Saya melihat pelajar2 yang terlibat cukup mempelihatkan kerjasama yang baik sekali dan itu memudahkan kerja2 kawan2 yang bertanggungjawab dan ini barangkali pelajar2 itu jenis yang baru saja melibatkan diri dalam dunia teater.
Rupanya kala subuh itu saya perhatikan Adeel tidak begitu bersahabat kesihatannya/saya jadi gusar susah hati dan ketika kami bawa ke resort tempat penginapan subuh 3am, tubuhnya panas pucat dan segera dikejarkan ke hospital Jeli dan di sana Adeel ditahan dua malam.
Doktor pakar hanya datang priksa setelah dua hari/masuk hari ketiga dan didapati sakit KAWASAKI sejenis penyakit dari Jepun dan Andika bertengkar dengan doktor pakar yang Adeel tidak dijangkiti sakit KAWASAKI. Tafsiran doktor pakar di Jeli itu salah katanya Andika.
Memang doktor itu palui.
Dari hospital Jeli, Adeel dibawa ke hospital sultanah Zainab kedua di Kota Bahru dan di sana dikaji oleh pakar yang Adeel dijangkiti penyakit Kuku/Kulit dan yang berkenaan menjelaskan doktor di Jeli itu hanya main serkap jarang. susahlah ini macam!
Ketika Adeel beransur pulih, tiba2 Lina/Athilla yang menjaga pula tiba2 pengsan kesan barangkali 4 malam tak tidur menjaga Adeel dan Athilla pula menjadi pesakit diam di ranjang/kena tambah air ke tubuhnya.
Adika saya perhatikan dalam keadaan susah hati dan saya usaha tenang meski saya sendiri lagi gusar dan risau sangat. Risaukan Adeel dan risaukan teater perkahwinan yang pemain2 kehilangan ibu ayah yang atur teater, tetapi saya tenangkan Andika yang anwar Pisang dan Ween bisa selesaikan semuanya.
Tahu kenapa Athilla pengsan? rupanya kena KERACUNAN MAKANAN dan oleh sebab Andika sama makan makanan sama, maka Andika juga ikut sakit cuma TAHAN LASAK. Lagi susah jadinya.
Nah, Teater PERKAHWIAN jadi huruhara, saya yang malam balik ke Bachok tak melatih malamnya kecuali lusanya kena ke Dewan Persembahan dan perhatikan latihan penyesuaian pentas, sedang Andika/Lina tidak lagi ada waktu memikir teater.
Saya, Anwar dan Ween ambil alih pantau keadaan tetapi dalam grup ada pula masalah orang lain yang seolah maha tahu dan ini menjadikan anak2 jadi bingung entah arahan siapa yang harus diikut.Tugas orang lain dia usaha campur, sedang tugas diamanah tidak menentu. susah. Memang susah jadinya.
Anwar, Ween jadi diam tetapi terus juga berkerja apa yang sepatutnya dan sebelum persembahan sekitar 3 kali saya memberikan motivasi dan akhirnya khas untuk semua aktor di belakang pentas untuk maksud konsentrasi.
Saya katakan yang kami tak bisa merubah apa2 dan kejayaannya terserah sama pemain2 sendiri untuk melakukan sesuatu yang baik on stage nantinya.
Yang saya pesan hati2 yang kerja belakang pentas seperti yang jaga lampu, muzik dan lain2. Yang saya mahukan ialah bersihnya persembahan.
Sedih, kala pementasan berlaku waktu pertukaran set meja, kerusi yang atur terlanggar pintu dan kesannya kaki meja patah dan kala itu lampu sepatut dimalapkan tetapi tak dilakukan sebab rupanya ada cahaya siang masuk jendela tidak terfikirkan sebelumnya.
Kesilapan lain ialah yang jaga muzik jenis lurus bendul tidak punya pengalaman urus muzik teater dan lampu yang seharus ia sediakan 10 biji hanya dua digunakan dan kesannya kemunculan pertama aktor dalam keadaan samar dan ini cukup melemahkan persembahan.
Memang banyak kecatatan yang saya perhatikan dan inilah pengalaman pertama tetapi membanggakan kerana muncul naib juara menerima 3 anugerah sekaligus/sesuatu yang barangkali di luar jangka anak-anak semuanya ketika itu.
Tahniah meski skrip berat, tapi show cukup berjaya meski naib tetapi titik pertama untuk nanti ke lantai JUARA dan juara selanjut. Perkahwinan yang dipentaskan hanyalah satu amaran dan pelajar Universiti Malaysia Kelatan sudah mula mempelihatkan taringnya dan sampai waktu siap akan dilahap semua piala kemenangan.
Tak percaya? ingatlah apa yang saya katakan ini!


No comments:

Post a Comment