EKORAN KENAIKAN MINYAK PETROL-DIESEL 20 SEN ROTI CANAI KOSONG DAN TEA TARIK DINAIKAN 80 PERATUS


OLEH: AZMI AZMAN

SANDAKAN:- Kenaikan harga petrol dan diesel 20 sen yang bermula hari ini diseluruh negara tidak juga membebankan rakyat sebab berapalah sangat kalau setakat  naik 20 sen.

Akan tetapi yang membimbangkan rakyat ialah rentetan dari kenaikan minyak 20 sen ini sudah pastinya   impak yang buruk daripada kebaikannya akan diterima  dan ini  akan membebankan kepada golongan berpendapatan rendah.

Daripada kenaikan minyak 20 sen ini sudah  tentu para peniaga akan mengambil kesempatan untuk menaikan harga-harga barangan yang melambung tinggi kenapa tidaknya kos pengangkutan sudah tentu dinaikan antara 40 peratus hingga 90  peratus.

Begitu juga tambang kenderaan awam seperti Bas dan Teksi turut dinaikan sehingga 80  peratus fenomena ini memang sudah tidak dapat elakan mestinya terjadi.

Add caption
Saya sebentar tadi pergi kekedai mamak iaitu Restoran Zakaria Bandar Kim Fung untuk bersarapan pagi saya telah memesan roti canai kosong dan tea tarik   biasanya roti canai kosong ialah RM1,20 dan tea tarik RM1.50 roti canai kosong RM1.20X2 baru RM2.40 tea tarik RM1.50 sen  sekali saya panggil pekerja restoran itu saya tanya berapa semua ini sekali dikiranya semuanya RM5.60 sen sepatutnya saya kena bayar RM3.90 sen.

Untuk mengsahikan harga sebenar saya tanya berapa harga roti canai kosong sekeping mereka jawab mulai  hari ini roti canai dari harga RM1.20 telah naikan ke RM1.80 sen sementara tea tarik hari harga RM1.50 dinaikan RM2.00, mee goreng sea food dari harga RM6.50 kini mencecah harga RM8.50 sen nasi barayani RM15.00 .

Inilah impaknya  ekoran  kenaikan minyak 20 para peniaga keseluruhannya  mulai hari ini akan menaikan harga barangan sebanyak 70 peratus minyak manyak 1kg sebelum ini harga RM2.50  kini harga baru RM3,00 beras nasional sebelumnya  harga di pasaran RM20.00 hingga  mencecah RM24.00



No comments:

Post a Comment